Monday, November 21, 2011

Mix n Match Colours

Baru- baru ni aku bersama keluarga telah pergi bersiar- bersiar di Taman Tasik Titiwangsa. Dah lama kami tidak berjoging di situ. Ketika pulang kami ternampak seorang lelaki sedang mempromosikan lukisan batiknya di car boot sale di kawasan letak kereta. Lantas aku bertanyakan tentang cara-cara melukis batik canting kepadanya. Wow! Dengan panjang lebar dia menerangkan cara mencanting batik. Maklumlah dia seorang guru pendidikan seni yang sememangnya amat meminati seni.

Salah satu teknik yang dia cadangkan dalam pemilihan warna ialah' play with colours'. Maknanya tak semesti daun dalam lukisan itu berwarna hijau dan tak semesti bunga berwarna merah. Sama seperti lagu yang didendangkan oleh Zain Bikha bertajuk 'Flowers are Red'.Antara  seni kata lagu tersebut," Flowers are red, green leaves are green..."

Yang penting kita pandai 'mix n match'. Memang betul! Apabila kita pandai bermain dengan warna dan uji warna mana yang serasi dengan satu sama lain, lukisan atau produk yang di hasilkan memang menarik. 

No comments:

Post a Comment